Tuesday, October 19, 2010

PENGENALAN

Surau merupakan satu tempat yang penting bagi setiap umat islam. Peranan surau amat besar dalam masyarakat islam kerana ia merupakan tempat berkumpul umat islam bagi menjalankan pelbagai aktiviti antaranya ibadat seperti solat berjemaah, mengikuti pengajian ilmu, kelas-kelas Al-Quran, Program keagamaan disamping tempat mengeratkan tali silaturrahim sesama muslimin dan muslimat. 

Institusi masjid/surau kini telah berubah kerana dari masa ke semasa peranan masjid bukan lagi sebagai pusat untuk beribadat tetapi lebih dari itu. Kalau dahulu masjid menanti jemaah yang datang tetapi rentak kini memerlukan jemaah di dalam masjid berfikir dan menjalankan gerak gempur bagaimana dapat bersua dari hati ke hati penduduk setempat. 


Jesteru itu, Jawatankuasa yang dilantik memerlukan bantuan dan kerjasama dari seluruh penduduk dan masyarakat islam bagi menyempurnakan amanat ini. Setelah sekian lama Surau Nurul Iman berkhidmat di dalam kawasan Taman Fasa 3A ini, kini ia memerlukan dana bagi pembinaan surau baru bagi menampung keperluan dan keselesaan jemaah yang datang. Dari masa ke semasa melalui aktiviti yang dijalankan, jumlah jemaah yang hadir terutama ketika kuliah mingguan / bulanan bertambah ini menguatkan semangat dan usaha jawatankuasa yang ada bagi menggerakkan usaha kearah pembinaan surau baru. 



No comments:

Post a Comment